fbpx

הגישה הטרנס פרסונלית

השאלה מהי פסיכולוגיה טרנס פרסונלית היא בעצם השאלה מהי התודעה האנושית? המונח טרנס-פרסונל משמעו מעבר לאישי. הפסיכולוגיה הטרנספרסונלית היא תחום שמבקש להבין את ההתפתחות שמעבר לרמה האינדיווידואלית או מעבר לרמת האגו.

הגישה הטרנס פרסונלית מעמידה בסימן שאלה סוגיות הנוגעות במקרים אב נורמלים ונותנת דגש והכרה  להיבט הרוחני באדם. בחלק מהמקרים הגישה מרחיבה הגדרות של זרמי פסיכולוגיה שונים בכל הקשור לסוגיות של ההתפתחות התודעה האנושית.
הגישה הטרנס פרסונלית אינה נשארת בגבולות העצמי הברורים, וכאשר יש התערערות נפשית שיטה זו בוחנת לעומק האם זהו סימן להתעוררות רוחנית או סממן לקושי נפשי כאשר שניהם מוצעים כהזדמנות לצמיחה. במקרים רבים על פי ראייה זו התערערות של גבולות העצמי הרגיל שלנו לא רק שאינו בעייתי, אלא אף עשוי להיות עזר לצמיחה ולהתפתחות.

זרם זה הופיעה בארצות הברית של שנות השישים. היא התפתחה מתוך הרקע החברתי שהתעורר בשנים אלו וכמו כן מהזרם ההומניסטי בפסיכולוגיה. אותו זרם מתמקד בבריאות הנפש ולא בפתולוגיה. מתוך הראייה שהאדם הוא שלם ומכיל בתוכו את כל הפוטנציאל לצמיחה וריפוי אישי. האנשים שאליהם משייכים את המנוח פסיכולוגיה טרנספרסונלית הם אברהם מאסלו, ויקטור פרנקל וסטניסלב גרוף, שהיו אנשי מפתח בזרם ההומניסטי. בשנת 1968 הם הכריזו על הפסיכולוגיה הטרנספרסונלית כאל הכוח הרביעי בפסיכולוגיה. שני הכוחות הראשונים הם הפסיכואנליזה והביהביוריזם, השלישי הוא הזרם ההומניסטי.

בתקופה זו החל להתעורר רצון לגישות בין-תרבותיות המשלבות תורות וזרמים טיפולים שונים לכדי הרכבה של תמונה יותר הולסטית אודות התודעה, חיבור מחקר ורוח יחד. מייסדי הזרם הטרנספרסונלי רצו לחקור את הקשר שבין רוחניות, מצבי תודעה שונים ופסיכולוגיה.

התפיסה הטרנספרסונלית משלבת בין תיאוריות התפתחות רגשיות וקוגניטיבית המגיעות מתוך הפסיכולוגיה המערבית, לבין תאוריות בדבר ההתפתחות מעבר לאגו (מעבר לאישי) הכוללות השפעות מיסטיות (מתי ל’ 2009 באדם בקצה האגו).

חשוב להבדיל בין המונח טרנספרסונלי או רוחני לבין המונח דתי. הרמה הטרנספרסונלית היא המכנה  המשותף בין כל התרבויות בעולם. בכל תרבות יהיו תכנים וחוויות שונות אך נוכל למצוא קווי דמיון בין תרבות אחת לשנייה. כך שיש הנחה שיש יסוד אוניברסלי רוחני בכל אדם ובת אדם בעולם. הנחה זו הביאה הפסיכולוגיה הטרנספרסונלית מהפילוסופיה הפריאלית. הפילוסופיה הפרניאלית (מלשון מחזורית) באה מבית מדרשו של אדלוס אקסלי. הטיעון הבסיסי הוא שכאשר נתבונן במערכות ותרבויות שונות ובתקופות שונות בעולם, נמצא מכנה משותף בעל מאפיינים זהים. על בסיס מאפיינים אלו אנו מציירים תמונה רוחנית אוניברסלית הכוללת בתוכה את כלל תרבויות העולם.

אחד מאבי הפסיכותרפיה הטרנספרסונלית הוא יונג הנחשב לפסיכולוג הטרנספרסונלי הראשון במערב. הוא השפיעה על התחום גם מבחינה קלינית וגם מבחינה תאורטית. יונג מתאר בכתביו את מסעו הנפשי-רוחני ומבסס חלק גדול מהתאוריות שלו על תהליך זה. ההשפעה המרכזית של יונג על הפסיכולוגיה הטרנספרסונלית היא התפיסה שהאדם גדל וצומח לרמות מודעות גבוהות יותר והם נמשכות כל החיים, הראייה שזו היא צמיחה/גדילה היא זווית ראייה חדשה לעולם הפסיכולוגי. מעבר לכך ראייתו של יונג הייתה שהרוחני קיים בכל אדם מאשר הוא וכל אדם יכול ליצור איתו מגע. יונג ראה שמגע עם החלק הרוחני היא חשובה לבריאות הנפש והגוף (מתי ל’ 2009 אדם בקצה האגו).

הפסיכולוגיה הטרנס פרסונלית משלבת בין עולמות שונים, ובכך מרחיבה את ארגז הכלים של המטפל. הראייה שהאדם מורכב מגוף~נפש~נשמה הכרחית לתהליך הטיפולי הטרנספרסונלי, ורואה את הצמיחה הרוחנית של המטופל והמטפל כחלק מההליך הטיפולי. אחד המוקדים המרכזיים שזרם זה מאמץ לתוכו זה הרחבת אופקים, לכל חלק או ידע יש מקום חשוב וככל שיש יותר ידע מאוחד כך יש יותר בהירות ויציבות במקומות חשוכים ומעורערים.

מאחר ויש זרמים שונים ומגוונים וכלים רבי עוצמה שונים, כל מטפל בזרם זה מרכיב את ארגז הכלים שלו ממרחב תרבויות וזרמים שונים. ככל שהמטפל יצייד את עצמו בארגז כלים רחב יהיה בו את היכולת לגשת למרחב גדול יותר של מטופלים. 
אחד הכלים בו אני משתמש הינו המיינדפולנס, טכניקה זו בהגדרתה הפשוטה:הוא המודעות העולה מהבאת קשב להווה מרגע לרגע באופן מכוון ובלתי שיפוטי. תרגול זה מאפשר גם למטפל לשים לב למתרחש בתוכו בכל שלב ושלב במהלך הטיפול וגם מאפשר למטופל לקרקע את החוויות אשר הוא משתף אל החוויה המתרחשת בגוף בזמן אמת.

 

מצב תודעה שונה מהרגיל – altered states of consciousness:
מצבי תודעה שונים מהרגלים הינו מושג שהגדירו אבי הזרם כאשר תחת מחקר הם יכלו לראות שיש דרך להגיע למצב אשר התודעה מתנהגת שונה מהרגיל, במצב זה ההגנות של האדם פוחתות כמעט לחלוטין, הוא פתוח לקבל, הוא פתוח לשתף ובמצב זה היה ניתן לאות מכנה משותף בין מטופלים שונים כמו התחושה הרחבה של אחדות והתחברות לכל מה שמסביב, תחושה של אהבה ולהיות אהוב, חוסר עיניין בפרשנות ועיניין רב בחוויה טהורה תמימה ומעט מה ילדית. מצב זה אשר צבר תאוצה רבה של אדיות עד מהרה הפך להיות מצב טיפולי פורה ומרכזי בזרם הטרנספרסונלי והיה כאבן דרך לעבודה מול טראומות ומצבים אקוטים שונים כמו פוסט טראומה, דיכאון, חרדה, התמכרויות ועוד הרבה. 

בין בודהיזם לפסיכותרפיה טרנספרסונלית:
ההשפעה המרכזית של הבודהיזם על הפסיכולוגיה הטרנספרסונלית היא בכך שריפוי וגדילה נתפסים כבנייה מחדש של התודעה. הבנה זו נשענת על כך שהתודעה האנושית היא זו שאחראית על הסבל שלנו והיא זאת שיכולה לחלץ אותנו משם. התפיסה בבודהיזם ובתאוריות טרנספרסונלית שונות היא שהמצב האמיתי של האדם הוא איחוד בין העצמו להוויה כולה. האגו והנבדלות הם שלבי התפתחות מוקדמים שיש להגיע אליהם ולעבור דרכם. לבסוף עלינו להתפכח מאשליית הנפרדות שלנו.

הפסיכולוגיה הטרנספרסונלית הטמיעה את התובנה הבודהיסטית שהאדם אשר חווה את תודעת האחדות מבין באופן בלתי הפיך שכל תפיסת עולמו הישן אינה אלא אשליה. המעבר הזה יכול להיות בעייתי וקשה. לפי המסורת הבודהיסטית המעבר הזה חייב לעמוד על בסיס אייתן של חמלה ואהבה, אחרת לא תהיה תמיכה פנימית לעמוד בו. גם בפסיכולוגיה הטרנספרסונלית מדובר על מעברים, תחום שלם מוקדש להתמודדות עם משברים רוחניים (Siegel, D. 2007).

מחלות נפש עד כה כללו בתוכן גם אנשים שחוו התעוררות רוחנית או משבר רוחני ולא הוגדרו כראוי. ההבדלים בין מחלת נפש למשבר רוחני זהו תחום שלם בפסיכולוגיה הטרנספרסונלית.

 

חירום רוחני:
ישנם עדויות הולכות וגוברות שהמון אינדיבידואלים חווים אירועים של תודעה שונה מהרגיל המתלווים בביטויים רגשיים, תפיסתיים ופסיכוסומטיים שונים אשר גורם למשבר אבולוציוני מאשר סובלים ממחלת נפש. ההכרה בעובדות אלו חשובה מאוד גם לתאוריה וגם לפרקטיקה של הטיפול. במידה וקבוצת אנשים אלו יקבלו הכרה כאל שלבים קשים בתהליך התפתחות טבעי, חוויות אלה – חירום רוחני או משברים טרנספרסונלים – יגרמו לריפוי רגשי ופסיכוסומטי, פתרון בעיות יצירתי, שינוי אישיות והתפתחות תודעתית   Grof, C., & Grof, S. 2017)).

ניתוח של צרכים רוחניים ואיך הם מתקשרים למחלות נפש. קיום חוקרים מוצאים גישות יותר מקובלות ונכונות שיכולות להתבצע על ידי אנשי מקצוע. מספר גדול של אנשים המאובחנים כחולים במחלות נפש עשויים להיות בעלי צרכים רוחניים שאינם מומחים במלואם על ידי אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש. יחסי ציבור נותנים מענה בעיקר לאופן המחייה, ליחס המקצועי וניהול התיקים של האדם הסובל. עלינו להכיר את הקריטריונים המבדלים משבר רוחני מסכיזופרניה ( Miller, J. S. 1990).

לסיכום:
הזרם הטרנס פרסונלי גדל והתפתח משורשים שונים ומגוונים של תרבויות טיפול עתיקות ומודרניות, הוא אינו זוקף לזכותו המצאות חדשות אלה מדגיש שחיבור בין הקיים הוא מה שמוליד סביבה ראויה לטיפול מקבל חומל, אוהב, יציב, עמיץ ונחוש להתפתחות ישירה עם האמת והרפואה הפנימית הבלתי מעורערת והעתיקה של המטופל עצמו. הראייה והכבוד אשר עומד במרכז הטיפול הינו המטופל עצמו והאמת שהוא מחזיק בתוכו. המטפל נעמד לצידו בתמיכה איתנה ומוביל אותו לידיעה אישית של רפואה הולסטית שלמה.

 

איליה טמיר  

שתפו את הפוסט עם חברים

עקבו אחרינו

איליה טמיר | טלפון: 054-6246624| אימייל: ilyatamir.ht@gmail.com

או